حزب الله

چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد...

چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد...

حزب الله

آری اگر میخواهی که حزب الله را بشناسی اینچنین بشناس: او اهل ولایت است، عاشق امام حسین علیه السلام است و از مرگ نمی هراسد...حزب الله مردانی که تندباد عواصف آنان را نمی لرزاند، از جنگ خسته نمی شوند، ترس به دل راه نمی دهند، بر خدا توکل می کنند و عاقبت نیز از آن متقین است...

۴ مطلب در خرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

مهجوریت سید علی ، مهجوریت اسلام ناب


مهجوریت سید علی، مهجوریت اسلام ناب 

یکی از ویژگی های اکثر مراجع عظام در طول تاریخ این بوده است که ایشان آنقدر که در استخراج و استدلال حکم شرعی قوی کار کرده اند ، در تطبیق احکام با واقعیت خارجی که به آن "موضوع" می گویند آنچنان که باید و شاید همانند استدلال و استخراج حکم شرعی، عمل نکرده اند.به نظر می رسد که قسمتی از محافظه کاری مراجع تقلید در طول تاریخ اسلام؛ به دلیل به نتیجه نرسیدن این بزرگواران در مصداق و موضوع مخصوصاً در مسائل اجتماعی و سیاسی بوده است.و شاید این خود دلیلی برای مهجوریت اسلام ناب بوده است.اسلامی که در همه ی مسائل اجتماعی وارد می شود و حرف برای گفتن دارد.

میرزای شیرازی از معدود مراجعی بود که توانست با بصیرت، موضوع را در مسأله استعمار آن روز درست تشخیص دهد و فتوای تاریخی تحریم تنباکو را علیه زیاده طلبی های استعمار صادر کرد.

در بین مراجع تشیع در طول تاریخ اسلام، امام خمینی (ره)، مثل خورشیدی بی مانند می درخشد. چرا؟ آیا به این دلیل است که امام خمینی(ره)، نماز شب ها و تهجدهای طولانی داشته است؟ آیا به این دلیل است که ایشان از لحاظ فقهی طراز اول بوده اند؟ آیا به این دلیل است که ایشان فیلسوف بزرگی بوده است؟

در جواب باید گفت که همه اینها هست ولی اینها همه موارد نیست.

ویژگی درخشان حضرت روح الله که او را از بقیه مراجع تقلید و علما متمایز می کند، بصیرت فوق العاده ایشان در تشخیص موضوع (مخصوصاً در مسائل اجتماعی و سیاسی ) بود.

روزنامه همشهری در گزارش روز خود روز دوشنبه، با تیتر "ادامه واکنش مراجع و علما به هتک حرمت در حرم امام (ره)" ، نظرات بعضی از مراجع و علما ،نسبت به حوادث 14 خرداد امسال را درج کرده بود.

در اینجا ما نمی خواهیم درستی یا نادرستی ممانعت از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن مصطفوی توسط مردم را نفی یا اثبات کنیم اما در مورد بعضی از واکنش های صورت گرفته توسط مراجع تقلید لازم می دانیم توضیحاتی بدهیم:

خیلی عجیب است بعضی از مراجع تقلیدی که ممانعت از سخنرانی نوه ی امام را محکوم کردند کسانی هستند که در حوادث روز عاشورا و توهین به امام حسین علیه السلام و توهین به اصل ولایت فقیه که در واقع نیابت امام عصر(عج) است، سکوت مطلق اختیار کردند و موضع گیری نکردند!!!

سوال اینجاست آیا هتک حرمت نوه ی امام که رابطه نسبی با امام راحل دارد خیلی سنگین تر و فاجعه آمیزتر از بی حرمتی روز عاشورا و توهین به امام حسین علیه السلام و اصل ولایت فقیه است؟!

در مورد تقوای مراجع عظام تقلید که جامعه مدرسین آنها را معرفی کرده است، شکی نیست ولی در مورد اینگونه اظهار نظرهای این بزرگواران، سه احتمال وجود دارد:

1)این بزرگواران در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی روز جامعه و تشخیص موضوع در این مسائل به اندازه استنباط و استخراج حکم شرعی از منابع، قوی نیستند .

2)مجرای وصول اطلاعات حوادث رخ داده به این بزرگواران،  دارای مشکل است .صریح تر: یعنی اینکه افراد بیت و دور و بری های این بزرگواران وقایع رخ داده در جامعه را به صورت گزینشی و یا بعضاً با تحریف به اطلاع ایشان می رسانند (عامل های نفوذی در بیت مراجع تقلید)

3)احتمال سوم اینکه خبرهایی که به حتی افراد بیت و نزدیکان بعضی از مراجع تقلید می رسد،اخبار تحریف شده یا جهت دار و یا حتی نادرستی باشد .البته این احتمال بسیار ضعیف است.

در انتها باید گفت به فرموده امام خمینی(ره) و حتی خود مراجع بزرگوار تقلید، وظیفه شرعی و دینی ما این است که پشتیبان و مطیع ولی فقیه باشیم که حرف ولی فقیه فصل الخطاب تمام اختلاف نظرها در مسائل می باشد.

 

دیکتاتورها

دیکتاتورهایی که رای ۴۰ میلیونی ملت غیور ایران اسلامی را برنتافتند

و لعنت الله علی القوم الظالمین

حجاب

سلام: این مطلب (مخصوصا پرسشهای ۲و۳) را قابل توجه کسانی قرار داده ام که در مناسبت های مختلف یک سری سنت های مشرکانه و غیر عاقلانه را به نام ملی گرایی ترویج می کنند ولی در مواردی مثل حجاب در ایران باستان ترجیح می دهند سکوت کنند!! گویی در این موارد بازگشت به سنت های نیاکانمان که اسلام مهر تایید بر آنها زده است واپس گرایی محسوب می شود!

پرسش۱ : در دین یهودیت و مسیحیت حجاب بانوان چگونه بوده است؟

پاسخ :در تورات آمده است:

بوعز گفت:چادری که برتو است بیاور و بگیر۱.

همچنین در سفر پیدایش در مورد عروس یهودا می خوانیم:

برقعی به رو کشیده و خود را در چادری پوشید۲.

هم چنین در تاریخ نقل شده است که پوشش زنان مسیحی تا قرن سیزدهم لباس بلند بود که تقریبا به زمین می رسید و به آن خمار می گفتند و در هنگام عبادت هم این لباس را برتن داشتند.

بنا به گفته ویل دورانت ،زنان در آیین مسیحیت حتی در برگزاری مراسم سرور و شادی و تفریح از لباسهای پوشیده و چادر و روبند استفاده می کردند و زنان اشراف نیز از این قانون مستثنی نبوده اند.

پرسش۲ :در آیین زرتشت پوشش بانوان چگونه بوده است؟

پاسخ:در دوره ی زرتشت زنان از لباس های بلند و روسری (چارقد) و چادر و زنان اشراف علاوه بر اینها ،در خارج از منزل از روبند (برقع) یا محمل های پرده دار استفاده می کردند۳.

در برخی متون پهلوی از چادر ،ذکری به میان آمده است .به عنوان مثال در متن زرتشتی متعلق به قرن 4ق/10م به نام روایت حمیدی اشاوهیشتان از جادر همراه با سربند و واشمگ (wash mag)به عنوان سربندی زنانه که زنان زرتشتی به سر می کردند ،یاد شده است.

افزون بر این،متون کلاسیک فارسی نیز شواهد زیادی دارد که طی آن زنان دوره های مختلف و نیز طبقات گوناگون اجتماعی ،پوشیده با چادر یا سایر انواع پوشش معرفی می شوند .برای مثال زمانی که مکالمه شیرین با پادشاه جدید و ناپسری اش شیرویه به پایان می رسد شیرین چادر خود را بر می دارد تا ثابت کند این زیبایی چهره اش  بود که شاه فقید خسرو پرویز را مسحور خود ساخته است ـ چهره ای که تا آن لحظه توسط دیگران رویت نشده بود ـ ونه چیز دیگری۴.

پرسش۳: حجاب و پوشش بانوان در ایران قدیم چگونه بوده است؟

پاسخ:پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها، دارای حجاب کاملی شامل:پیراهن بلند چین دار، شلوار تا مچ پا و چادر بر روی لباس ها بودند.برابر متون تاریخی در آن زمان ها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بود. در سال 1906 میلادی پروفسور "رودنکو" باستان شناس روس در مغولستان جنوبی، قطعه فرشی بدست آورد که قدیمی ترین گونه قالی در جهان به شمار می رود. آنچه در فرش مذکور جلب توجه می کند نقوش دو رویه آن است. بر یک طرف تصویر چند بانو(احتمالا شاهزادگان هخامنشی)به حالت ایستاده نقش شده در حالی که سراندازهایی بر سر دارند، در طرف دیگر تصویر چند بانوی اسب سوار دیده می شود که چادرهایی شبیه چادر زنان کنونی عشایر جنوب بر سر دارند. پیدایش این فرش منقوش نشان دهنده آن است که در دوره هخامنشی چادر یک پوشش ایرانی بوده است و بانوان ایرانی از هر قشر و طبقه ای از آن به عنوان پوشاک ملی استفاده می کردند. کشف و پیدایش تعدادی پیکره و مجسمه در همین دوره که از سنگ و فلز ساخته شده افزون بر ثبات، وجود حجاب کامل پیش از اسلام در ایران باستان، روشن می کنند که بانوان ایرانی بر خلاف یونانیان ملبس به چادر بوده و از برهنگی خودداری می کرده اند۵.

همچنین نقوشی که از بانوان ساسانی، در بشقاب های ساخته شده از نقره، باقی مانده است، نشان می دهد که هر یک از بانوان چادری به خود پیچیده دارند۶. آرتو کریستن سن و دیگر خاورشناسان نیز وجود و حضور چادر را در دوره ساسانی تایید کرده اند. نکته قابل توجه این است که چادر در این دوران نیز ویژه طبقه یا گروه خاصی از بانوان نبوده، بلکه عموم بانوان از آن استفاده می کردند.وجود انواع حجاب ها و پوشش ها در دوره های مختلف تاریخی فوق در بین اقوام مختلف و در ادیان متفاوت همه دلایل و شواهد تاریخی روشنی بر فطری بودن اصل حجاب و پوشش نیز هستند.

 ۱-کتاب روت-باب ۳

۲-سفر پیدایش-باب ۳۸

۳-تاریخچه حجاب در ادیان الهی

۴-چادر در منبع ادبی کهن

۵-مجله پاسدار اسلام

۶-کتاب حجاب

مقام معظم رهبری و حجاب

مقام معظم رهبری و حجاب

باید توجه کنید که بحث ما در زمینه پوشش زن، متاثر از هجوم تبلیغاتی غربی نباشد ، زیرا اگر بحث ها متاثر از تبلیغات غربی شد خراب می شود . مثلا اگر ما فکر کنیم حالا که همه می گویند حجاب داشته باشید اگر چادر نباشد اشکالی ندارد این فکر غلط است. البته من نمی گویم که حجاب در چادر منحصر است ، بلکه می گویم چادر ، هم بهترین نوع حجاب و هم نشانه ی ملی ما است و هیچ منافاتی هم با تحرک زن ندارد اگر واقعا کار اجتماعی و سیاسی و فکری به معنای تحرک باشد. لباس رسمی زن می تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است،البته می توان محجبه بود و چادر هم نداشت منتها همین جا باید مرز آنرا تعیین کرد.بعضی ها به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامن آنها را نگیرد از چادر فرار می کنند و به حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی آورند ، چون آنها را هم غرب مورد هجوم قرار می دهد. تصور نکنید اگر ما فرضا چادر را کنار گذاشتیم آنها دست از سر ما بر می دارند ! خیر، آنها به این چیز ها قانع نیستند ، بلکه می خواهند در اینجا فرهنگ منحوس خودشان را مثل زمان شاه که زن اصلا حجاب نداشت ،پیاده کنند.۱

غربی ها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟با حجاب او، آنها با حجاب دشمنند. با این چادر شما، با حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند.۲

خیلی از خانم ها متدین و مسلمان اند و به انقلاب عقیده دارند ، ولی مسئله ی حجاب برای آنها روشن نیست. حرفی ندارند حجاب را رعایت می کنند ، اما واقعا حجاب در ذهن آنها سئوال و مسئله است، باید به اینها پاسخ داده شود. ما ابهامی نداریم ، برای ما و برای خیلی های دیگر قضیه روشن است.ولی خوب باید این واضح و پیرامون آن روشنگری شود؛برای همه روشن شود و این کاری است لازم، این هم کاری فرهنگی است که بنده زیاد روی آن اصرار داشته و دارم.۳

۱.روزنامه ی جمهوری اسلامی ۲۴ آذر ۷۱

۲.حکایت کشف حجاب ج ۱

۳.مجموعه مقالات کنگره اسلام و زن