حزب الله

چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد...

چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد...

حزب الله

آری اگر میخواهی که حزب الله را بشناسی اینچنین بشناس: او اهل ولایت است، عاشق امام حسین علیه السلام است و از مرگ نمی هراسد...حزب الله مردانی که تندباد عواصف آنان را نمی لرزاند، از جنگ خسته نمی شوند، ترس به دل راه نمی دهند، بر خدا توکل می کنند و عاقبت نیز از آن متقین است...

۱ مطلب در مرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

کشف حجاب، هدف تمام انبیاء و اوصیاء!

کشف حجاب، هدف تمام انبیاء و اوصیاء!

بعضی وقت ها حس می کنم ماها آنقدر غرق در مسائل اجتماعی و سیاسی و رفع مشکلات جامعه -که به یقین یکی از وظایف واجب برای هر دینداری است- می شویم که شاید غایت نهایی این وظایف و مسئولیت هایمان را فراموش کنیم.از آنجایی که در این چند وقته ، دایم از فواید حجاب و بحث شرعی و فقهی آن صحبت شده است و تمام مسئولین و صاحب نظران بر گسترش حجاب تاکید دارند و حجاب را واجب شرعی برای هر مسلمانی می دانند؛  ما در اینجا قصد داریم در مورد فوائد کشف حجاب! بحث کوتاهی داشته باشیم و ثابت خواهیم کرد که همه ی انبیاء و اوصیاء برای خرق و پاره کردن حجاب ها مبعوث شده اند!

در اصطلاح عرفا "حجاب" مانعی است میان عاشق و معشوق و یا «موانعی که دیده بنده بدان از جمال حضرت جلّت، محجوب و ممنوع است».۱پسهر چیزی که مانع و فاصله باشد برای مشاهده ذات اقدس باری تعالی، در عرفان به عنوان "حجاب" شناخته می شود.

در یک تقسیم بندی کلی، علوم را به دو دسته ی علوم باواسطه و علوم بدون واسطه تقسیم می کنند؛ علوم با واسطه، علومی هستند که شناخت معلوم در آنها با واسطه ی مفاهیم ذهنی و تصورات و تصدیقات صورت می پذیرد. اما در علوم بدون واسطه، شناخت معلوم بدون وساطت مفاهیم صورت می پذیرد.شهودی که اولیای الهی و علمای ربانی نسبت به جهان و موجودات پیدا می کنند از نوع علوم بدون واسطه است که بدون وساطت مفاهیم ذهنی، معلوم را مشاهده می کنند.

نزد عرفا، مهمترین فضیلت اخلاقی، شهود ذات اقدس پروردگار است و تحصیل سایر فضائل مقدمه ی این هدف والاست. احکام شرعی، تشکیل حکومت الهی، سیاست، شهادت، مبارزه با نفس، جهاد اصغر و... همه و همه مقدمه برای شهود ذات باری تعالی است. برای مثال،قرآن، هدف نهایی از تشکیل حکومت را نورانی شدن انسان ها و خرق حجاب های میان او و ذات اقدس اله، می داند:

"هدف غایی حکومت، تعالی یافتن و نورانی شدن انسان است. این هدف که از هدف والای رسالت و نزول قرآن گرفته شده است، غرض اصلی حکومت دینی اسلام را رقم می زند؛(الر کتاب أنزلناه إلیک لتخرج الناس من الظلمات إلی النور بإذن ربهم إلی صراط العزیز الحمید)؛ قرآن کتابی است که ما آن را به سوی تو فرو فرستادیم تا مردم را از تیرگی و تاریکی، برهانی و آنان را به نور برسانی."۲

یکی از تقسیماتی که برای حجاب ذکر کرده اند، تقسیم آن به حجاب ظلمانی و حجاب نورانی است.۳در حدیث معروفی آمده است: "«إنَّ لله سبعین ألف حجاب من نورٍ و ظلمةٍ». خدای متعال هفتاد هزار حجاب از نور و ظلمت دارد."۴

 حجاب های ظلمانی همان گناهان و رذائل اخلاقی می باشند که انسان را از رسیدن به کمال حقیقی باز می دارند و راه مبارزه و خرق این حجاب ها با "جهاد اکبر" امکان پذیر است.بعد از این مرحله سالک با حجاب های نورانی مواجه می شود که باید برای مشاهده ذات اقدس اله، آنها را نیز پشت سر گذارد.پس خرق حُجُب ظلمانی مقدم بر خرق حُجُب نورانی است و گویا به همین خاطر است که علمای اخلاق مانند حضرت آیت الله مصباح، اثر ترک گناه را در تعالی انسان بیشتر از انجام واجبات می دانند.

 حضرت امام(ره) در  مورد حُجُب ظلمانی و نورانی می فرمودند:«...غیر حق تعالی نور نیست.همه ظلمت اند و اگر چنانچه ما از این حجاب های ظلمانی بیرون برویم و همین طور اگر موفق بشویم و از حجاب های نورانی هم بیرون برویم و همه حجاب ها را خرق کنیم، آن وقت حق را به همه صفات و اسمائش مشاهده می کنیم».

«الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک، وأنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک، حتّی تخرق أبصار القلوب حجب النّور، فتصل إلی معدن العظمة، و تصیر أرواحنا معلّقة بعزّ قدسک».۵

در انتها از خدا می خواهیم که، به گونه ای به ما توفیق انجام مسئولیت ها و وظایفمان را بدهد که از هدف نهایی امان، که همانا حرکت به سمت لقای پروردگار است، غافل نشویم.

میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست           تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

والعاقبة للمتقین

۱-رازی

۲-آیت الله جوادی آملی-نسبت دین و دنیا

۳-ابن عربی

۴-بحار-ج۵۵

۵-مناجات شعبانیه